10 augusti 2007

2007-07-20 Hangzhou

Välkommen till Hangzhous tågstation det är 42,5 grader varmt. Det finns ingen skugga någonstans på perrongen det är bara att stå ut. Med svetten rinnandes längs med benen, armarna i ansiktet överallt. Lyckas vi leta upp turistinformationen och få hjälp med att boka ett hotellrum. Sedan försöker vi få tag på en taxi, men kön är enorm och kineser är som bekant experter på att tränga sig före. Nordbo som jag är hatar jag när folk tränger sig före. Så jag breder ut mig och vrider på mig, så att den som inte ser upp får en nock av ryggsäcken. Tillslut är det vår tur att hoppa in i en taxi. Som tar oss raka vägen till hotellet som är en svalkande oas. Hotellet är riktigt bra med ett fräscht badrum som inte luktar mögel och vi betalar mindre än i Shanghai. Hangzhou är en av Kinas vackraste städer och i mitten av staden har vi West Lake. När solen börjar gå ned tar vi en promenad runt West Lake och det är verkligen vackert med lyktor som lyser upp hela sjön. Handlar lite varor på affären innan vi går tillbaks till hotellet 2 liter vatten 1 liter juice, 2 cola petflaskor och en iste. Du må tro att det är varmt jag saknar mineralvatten med bubblor det finns inte att få tag på...
Det bor ca 6 miljoner invånare i staden så det är ingen liten håla ifall någon hade trott det...

Inga kommentarer:

 
Antal besökare totalt Antal besökare online